Pedagogisch Project

Het opvoedings- of pedagogisch project van onze school is gebaseerd op een aantal stevige bouwstenen. Zij vormen de basis van de school die wij willen zijn. Een school die openstaat voor de maatschappij van nu en morgen.

Als katholieke school bieden De Boomgaard & Knipoog onderwijs en opvoeding aan met de christelijke waarden als richtlijn.

Vanaf 01/09/2019 volgen wij in onze school het nieuwe leerplan van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen: ZIN IN LEREN! ZIN IN LEVEN! (ZILL). Samen met de ontwikkelingsdoelen en eindtermen van de Vlaamse Overheid vormt dit voor onze school de leidraad om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden.

Onze bouwstenen zijn gericht op GROEIEN.

Groeien via een harmonische ontwikkeling.

Vanuit de erkenning dat elk kind uniek is en een mens met hoofd, hart en handen, streven wij naar een ontwikkeling van de totale persoon. We willen elk kind een stevige basis meegeven. Daarom brengen we hen niet enkel de kennis bij maar ook de vaardigheden en attitudes die ze zullen nodig hebben in hun ganse, verdere leven:

  • zelfstandig werken, ondernemingszin
  • goede communicatietechnieken, samenwerkingsbereidheid
  • een correcte omgang met (sociale) media
  • een open en kritische blik op de wereld, de anderen en zichzelf om zo verantwoorde keuzes te kunnen maken
  • een respectvolle en duurzame benadering van het milieu en de wereld waarbij ze ook leren een engagement op te nemen.

Onze samenleving wordt steeds meer pluralistisch en multicultureel. We willen kinderen hiermee laten kennismaken en hun plaats in die samenleving leren vinden.

Groeien door een stimulerend opvoedingsklimaat, een krachtige leeromgeving.

Onze school wil een leer- en ontwikkelingsklimaat creëren waar we kinderen zin geven, prikkelen en inspireren om dingen bij te leren. We gaan enerzijds uit van de leefwereld van de kinderen en anderzijds van de hen omringende wereld. Zo staan we open voor hun inbreng en hun interesses maar we prikkelen ook hun nieuwsgierigheid door zinvolle en leerrijke uitdagingen. Een rijke interactie, diverse werkvormen, een veilig leerklimaat (zie welbevinden hieronder) en een leerkrachtenstijl die talenten ontdekt, ondersteunt en uitdaagt vormen een solide basis voor het LEREN.

Een krachtige leeromgeving vraagt ook om de nodige materialen. Deze moeten voldoende aanwezig, uitdagend, hedendaags en stimulerend zijn.

De school investeert hier blijvend in. De uitbouw van de digitalisering en media is hiervan een belangrijk aspect (laptops, digitale borden, tablets,…).
Een samenhangend ontwikkeltraject voor alle kinderen uitbouwen, is ons doel als team.
We evalueren zeer breed en vertalen dit alles in een groeirapport waarbij een mondelinge en schriftelijke beoordeling minstens even belangrijk is als cijfers.

Groeien mits een brede zorg.

Ieder kind is anders en heeft zodoende eigen vragen en moeilijkheden. We streven er dan ook naar om elk kind de nodige kansen, mogelijkheden en ook de tijd en ruimte te bieden om zich te ontwikkelen en bij te leren op zijn eigen tempo. Onze school beschikt over een sterk zorg-net om de kinderen op te vangen die het nodig hebben. Er wordt ruim geïnvesteerd in basiszorg, in een gedifferentieerde aanpak binnen de klas. Indien deze basiszorg onvoldoende blijkt te zijn, zullen we samen met de zorgleerkrachten en de ouders op zoek gaan naar meer zorg op maat. Soms is er externe hulp nodig. Dan organiseren we een open, eerlijk en vertrouwelijk gesprek met de ouders, het CLB en externe hulpverleners. Maar daarnaast wordt ook hard gewerkt aan een teamgerichte aanpak van het LEREN. Er wordt ook klasoverschrijdend onderwijs geboden zodanig dat elk kind een traject op maat krijgt.

Dit kan enkel gerealiseerd worden door als team bewust te kiezen voor eenzelfde opvoedingsvisie en door vertrouwen te hebben in elkaar.

We schenken veel aandacht aan het welbevinden: de sleutel tot het leren.
Kinderen ontwikkelen en leren maar als ze zich goed in hun vel voelen. Dat de kinderen graag naar school komen, zich goed voelen op school en zichzelf kunnen zijn, vraagt van de leerkrachten dan ook bijzondere aandacht: een luisterend oor en een begeleidende aanpak voor wat hen bezighoudt.

Door te mogen zijn wie ze zijn en kansen te geven om zich te durven uiten, zullen kinderen openbloeien en ten volle kunnen genieten van hun leven op school.
Het geluk van het individuele kind situeert zich zeker ook in de school als grote leefgemeenschap. Prettig samenleven met elkaar lukt maar als iedereen zich hiervoor inzet: door respect te hebben voor ieders eigenheid, door eigen tekorten te willen zien en bij te sturen, door vergevingsgezind en eerlijk te zijn, door zorgzaam om te gaan met elkaar en met materiaal, door vooropgestelde afspraken te aanvaarden en na te leven.

Groeien in geloofsbeleving.

We zullen de kinderen van onze school de waarden voorleven waarin we als christelijk geïnspireerde mensen zelf geloven. We brengen deze waarden in de aandacht doorheen het dagelijkse klas-en schoolleven en hopen zo dat alle betrokkenen in onze school ze doorgeven aan elkaar: respect en zorg voor mens en natuur, geluk, vriendschap, vriendelijkheid, plezier, opkomen voor elkaar, behulpzaamheid, samenhorigheid, aandacht voor de zwakkere, gelijkheid.

Als katholieke school willen we tevens een dialoogschool zijn. We creëren bewust openheid naar de verschillende levensvisies en levenshoudingen. Er is ruimte voor ontmoeting met andersgelovigen of niet-gelovigen. In deze ontmoeting willen we met respect kijken naar andere overtuigingen, maar vragen wij ook respect en loyaliteit voor onze overtuiging.

Groeien door een duidelijke communicatie met alle participanten.

Aangezien wij een Nederlandstalige school zijn, verloopt de communicatie in het Nederlands. We laten echter de anderstalige nieuwkomers niet in de kou staan en zetten ons in om de boodschap op een duidelijke en eenvoudige manier over te brengen. Diezelfde inzet verwachten wij ook van ouders. Waar nodig zal de afspraak gemaakt worden om de hulp van een tolk in te roepen.

Als ‘open’ school dragen wij een goede communicatie hoog in het vaandel. Vanuit onze school zijn wij zeker bereid om in dialoog te treden en streven wij naar een open communicatie tussen leerkrachten, directeur, ouders, CLB, externe begeleiders en andere participanten met als centraal persoon het kind zelf.

Ook de digitalisering van onze communicatie zorgt voor een vlottere en meer uitgebreide uitwisseling van informatie (website, sociale media).

Daarnaast beschikt onze school ook over twee ouderraden en twee kinderraden, zodat ook via deze weg de school een luisterend oor kan zijn.

Groeien naar een gezamenlijk gedragen verantwoordelijkheid.

Als lerarenteam willen we samen enthousiast vooruit. Daarom werken we voortdurend aan onze professionalisering door nascholing, uitwisseling en overleg met elkaar, met scholen uit scholengemeenschap.

Voor bijkomende ondersteuning doen we ook een beroep op de pedagogische begeleidingsdienst, het ondersteuningsnetwerk en het CLB. Bij heel wat activiteiten kunnen we bovendien rekenen op de hulp en belangstelling van ouders, grootouders en andere experten binnen een bepaald domein. Verankerd in parochie en lokale gemeenschap nemen wij als school deel aan hun initiatieven.

Ten slotte en bovenal willen we een gemeenschap zijn waar alle onderwijsparticipanten zich ten volle inzetten voor een open, warme school ten voordele van elke leerling.